clankov.cz

Seriál: Geniální podnikatelé – Tomáš Baťa

Příjmení tohoto podnikatele ze Zlína je známé po celém světě. Nebylo by tomu tak, kdyby nebyl Baťa tak houževnatý při překonávání krizí. Každý se raději chlubí tím, jak se mu daří.  Genialita tohoto podnikatele spočívá i v tom, jak kreativně zvládat ne zrovna příjemná období.

Jeho příběh začal v chudobě. První překonání krize pro něj tedy bylo přenést se přes chudobu vlastní rodiny a zkusit si to své místo na světě vydobít.

Jako houževnatý mladík ještě nemohl podnikat sám. Naštěstí měl své bratry, s kterými začal podnikat za zděděné peníze na Zlínském náměstí. Mladíkům chyběli zkušenosti, a tak málem zkrachovali. Starší bratr odešel na vojnu a devatenáctiletý Tomáš jejich podnik musel postavit na nohy nebo vyhlásit bankrot. Rozhodl se pro píli a za rok mu přinesla splacené dluhy. Mohl si oddechnout. Ale ne na dlouho. 

Nadšený z cesty do Ameriky si přivezl nápad založit odbory. Podporoval své zaměstnance, aby se do odborů organizovali. Výsledek však byl naprosto jiný, než očekával. V dílnách poklesla kázeň, někteří pracovníci se začali opíjet a nakonec vyhlásili stávku. “Od té doby se datuje náš boj s dělnickými organizacemi,” napsal v roce 1926. Tako zkušenost ho nejspíš časem dovedla k myšlence samosprávy dílen. 

Začátek války přinesl další problémy. Rakousko-Uhersko vyhlásilo mobilizaci a ta se vztahovala i na Baťovi zaměstnance. Spěchal tedy do Vídně, aby dostal armádní zakázku. Tu poté ve Zlíně rozdělil mezi všechny místní obuvnické továrny. Zaměstnanci továren s armádní zakázkou totiž nemuseli narukovat do armády. Nejspíš tím zachránil spoustu mužů před smrtí v zákopech. 

Po válce mu dlužila už neexistující monarchie miliony za vyrobené boty a věděl, že už je nikdy neuvidí. Do toho banky začaly chtít splácet dluhy. Poválečná krize zastavila export i kupní sílu jeho zákazníků. Baťa se však nedal. Z jeho prodejen, které začal budovat hned po válce přicházeli zprávy od zákazníků: “Dostal jsem za obilí polovinu, nekoupím, až boty budou také za polovinu”. Zjistil, že je to obecné mínění a jednoho dne tedy opravdu boty slevil na 50%. To rozběhlo znovu prodeje v jeho obchodech a firma mohla existovat dál. 

Příklad Tomáše Bati nám ukazuje jak moc je důležitý kreativní optimismus a neutuchající píle při zvládání nepříjemných životních období.

Leave a Comment

shares